رژِیم قلیایی چیست؟

رژِیم قلیایی چیست؟

یکشنبه 10 اسفند ماه 1399

رژِیم قلیایی چیست؟

این رژیم می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند و از مشکلاتی مانند آرتروز و سرطان جلوگیری کند. این تئوری می گوید برخی از غذاها مانند گوشت ، گندم ، شکر تصفیه شده و غذاهای فرآوری شده باعث تولید اسید در بدن می شوند که برای شما مضر است.

آیا این رژیم برای شما مناسب است؟

تئوری خوردن غذاهای قلیایی این است که می تواند تعادل PH بدن شما را با جایگزینی مواد غذایی که باعث ترشح اسیدیته می شوند - مانند گوشت ، لبنیات ، شیرینی ها ، کافئین ، الکل ، محصولات مصنوعی و فرآوری شده – با میوه ها ، سبزیجات ، آجیل ها و دانه های تازه که از مواد قلیایی تشکیل می شوند را تنظیم کند.

غذاهای اسیدی لزوماً بد نیستند

طرفداران این طرح در مورد اینکه کدام غذاها قلیایی و کدام یک اسیدی هستند اختلاف نظر دارند. و بسیاری از غذاهایی که در گروه اسید ساز قرار دارند ، مانند گوجه فرنگی، انار ، نخود ، گردو و چای و... در واقع فواید زیادی برای سلامتی دارند.

در مصرف پروتئین دریافتی خود متعادل باشید

از آنجا که در یک رژیم غذایی قلیایی بالا میزان مصرف گوشت و لبنیات را کاهش می دهیم ، واقعاً مهم است که غذاهای غنی از پروتئین را که معمولاً قلیایی هستند مانند آجیل و دانه ها روغنی جایگزین کنیم.

آنچه می توانید و نمی توانید در این رژیم مصرف کنید

بیشتر میوه ها و سبزیجات ، دانه های سویا ، برخی آجیل ها و حبوبات از مواد غذایی تقویت کننده قلیایی هستند ، بنابراین رژیمی عالی است.

لبنیات ، تخم مرغ ، گوشت ، بیشتر غلات و غذاهای فرآوری شده ، مانند میان وعده های کنسرو شده و بسته بندی شده و غذاهای راحت ، در سمت اسید قرار می گیرند و مجاز نیستند.

بیشتر کتابهایی که رژیم قلیایی را تبلیغ می کنند ، می گویند شما نباید الکل و کافئین مصرف کنید. بسیاری از غذاهایی که ممکن است به خوردن آنها عادت داشته باشید راباید قطع کنید.

 

محدودیت های مجازکدام است؟

 گیاهخواران: این رژیم غذایی بیشتر برای گیاهخواری کامل است. همچنین برای گیاهخواران نیز کاربرد دارد ، از این رو مصرف لبنیات ممنوع است.

 

بدون گلوتن: رژیم غذایی شامل گندم نیست ، اما برای جلوگیری از گلوتن به طور کامل ، باید برچسب های مواد غذایی را به دقت بررسی کنید ، زیرا گلوتن فقط در گندم نیست.

علاوه بر گندم ، شیر ، تخم مرغ ، بادام زمینی ، گردو ، ماهی و صدف که باعث ایجاد حساسیت در بدن می شوند مجاز نیستند. این رژیم برای افرادی که قند یا چربی دارند موثر خواهد بود.

 

چه چیزهای دیگری باید بدانید

هزینه: بسیاری از وب سایت ها، دوره ها ، کتاب ها ، مکمل ها ، مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی مواد قلیایی را به فروش می رسانند. برای رعایت رژیم قلیایی نیازی به خرید این چیزها نیست. بسیاری از نمودارهای غذایی رایگان قلیایی بصورت آنلاین وجود دارد که لیست غذاهایی را که می توانید از فروشگاه های مواد غذایی خریداری کنید ذکر کرده است.

 

پشتیبانی: این یک رژیم غذایی است که شما به تنهایی انجام می دهید.

 

ابتدا کمی شیمی بدانیم:

 سطح pH میزان اسید یا قلیایی بودن ماده را اندازه گیری می کند. PH=0 کاملا اسیدی است ، در حالی که PH=14 کاملا قلیایی است. PH=7 خنثی است. و سطح آن در بدن شما متفاوت است. خون شما کمی قلیایی است و PH آن بین 35/7 تا 45/7 است. معده شما بسیار اسیدی است و PH آن 3.5 یا کمتر است ، بنابراین می تواند غذا را تجزیه کند. و بسته به آنچه می خورید ادرار تغییر می کند - به این ترتیب بدن سطح PHخون را ثابت نگه می دارد.

 

رژیم قلیایی ادعا می کند که به بدن شما کمک می کند تا سطح pH خون خود را در حالت تعادل نگه دارد. در واقع ، هر چیزی که بخورید به میزان قابل توجهی PH خون شما را تغییر می دهد.

اما غذاهایی که قرار است با رژیم قلیایی بخورید برای شما مفید هستند و باعث کاهش وزن سالم می شود  زیرا مقدار زیادی میوه و سبزیجات و مقدار زیادی آب را شامل می شود. پرهیز از شکر ، الکل و غذاهای فرآوری شده نیز توصیه سالم برای کاهش وزن است.

 

برخی شواهد وجود دارد که نشان می دهد، این نوع رژیم به دلیل مصرف کم پروتئین حیوانی(مانند گوشت و پنیر) می تواند از سنگ کلیه جلوگیری کند ، استخوان ها و عضلات را قوی نگه دارد ، سلامت قلب و عملکرد مغز را بهبود بخشید ، کمردرد و خطر دیابت نوع 2 را کاهش دهد. اما محققان هنوز از برخی از این ادعاها مطمئن نیستند.

 

افرادی که به رژیم قلیایی اعتقاد دارند می گویند اگرچه غذاهای تولید کننده اسید برای مدت کوتاهی تعادل pH ما را تغییر می دهند ، اما اگر PH خون خود را مدام تغییر دهید ، می توانید اسیدیته طولانی مدت ایجاد کنید.

آیا این رژیم برای همه مناسب است؟

پیروی از یک رژیم غذایی قلیایی به معنای انتخاب میوه و سبزیجات به جای گزینه های با کالری بالاتر و چربی بالاتر است. همچنین از غذاهای آماده که اغلب سدیم زیادی دارند ، اجتناب خواهید کرد.

این خبر خوبی برای سلامت قلب است زیرا این مراحل به کاهش فشار خون و کلسترول کمک می کند ، که از عوامل بزرگ خطر بیماری های قلبی هستند.

رسیدن به وزن سالم نیز در پیشگیری و درمان دیابت و آرتروز مهم است.